מהי זכיינות ?
מהי זכיינות?
זכיינות היא שיטת ניהול עסקית שבה חברה מזכה מעניקה לזכיין זכות לשימוש בסימני מסחר ובשיטות עסקיות שלה בתמורה לתשלומים אותם הזכיין משלם לחברה המזכה.
זוהי מערכת עסקית המתוחמת בהסכם בין חברה מזכה לזכיין ובמסגרתה הזכיין מקבל זכויות מהחברה המזכה, לתקופה מוגבלת, לשימוש בסימני מסחר ושיטות עסקיות של החברה המזכה.
הסכם הזכיינות מגדיר עבור החברה המזכה ועבור הזכיין את מערכת היחסים ביניהן והוא כולל את הגדרת הטריטוריה בה יש לזכיין בלעדיות ואת המידה בה הוא יקבל תמיכה מהחברה הזכיינית. ההסכם עוסק גם בהתחייבויותיו של הזכיין מול החברה המזכה ובסנקציות שיוטלו עליו במקרה ויפר אותן.
החברה המזכה בדרך כלל מתחייבת במסגרת ההסכם לתת לזכיין רשות להשתמש בסימנים המסחריים שלה, היא מתחייבת בפניו לבלעדיות באזור מסוים, מתחייבת לספק לו סחורה איכותית, מתחייבת לייעוץ ניהולי שוטף ולשמירת האינטרסים שלו מול צד שלישי.
הזכיין מתחייב בדרך כלל לתשלומי דמי זיכיון ותמלוגים לחברה המזכה ולניהול העסק על פי נהלי החברה המזכה.
זכיינות היא שיטה ניהולית, שיווקית ועסקית בה הזכיין מקבל תמיכה מחברה מזכה תמורת העברת תשלומים, שהם בדרך כלל אחוז ממחזור מכירות.
החברה המזכה גם מציבה לזכיין דרישות כמו לימוד מיומנויות ושיטות עסקיות, השקעה בפרסום, קניית שירותים נלווים מהחברה המזכה בתמורה לקבלת הזיכיון.
לחברה המזכה ולזכיין יש אינטרס משותף לקידום העסקי של פעילותם המשותפת, אולם ישנם אינטרסים נוספים לכל צד ועל כן נחתם בין הצדדים הסכם זכיינות שיעגן את חלוקת הסיכונים בין הצדדים.
שיטת הזכיינות מאפשרת לזכיין להקים עסק שנהנה ממוניטין וקהל לקוחות כבר מיומו הראשון, תוך דילוג על השלב הראשון הקשה של היכרות עם לקוחות ולמידה. החברה המזכה זוכה בשיטה הזכיינית להתפתח ולגדול באופן מהיר באמצעות הזכיינים.
עסק הפועל תחת הסכם זכיינות נקרא בדרך כלל חנות רשת ובארצות הברית ואירופה חלק ניכר מהמחזור העסקי נעשה במסגרת עסקי זכיינות.
גם בישראל ענף הזכיינות צובר תאוצה ובעשור האחרון הפגין קצב צמיחה מרשים.
ענף הזכיינות כאן כולל חברות בינלאומיות ומקומיות שברובן הן מענף המזון, חלק משמעותי נוסף מענף המסחור (בעיקר אופנה) וישנן חברות מזכות רבות גם מתחומי השירותים.